Wednesday, October 15, 2008

Kenangan Paling Manis :

Pengalaman mengajar di SMK Taman Dato’ Harun


Hari-hari yang berlalu, kami telah menyelesaikan tugasan kami yang mencabar iaitu dapat berpeluang mengajar di SMK Taman Dato’ Harun. Banyak pahit manis yang kami lalui dalam menyelesaikan tugasan tersebut.


Sebelum kami mengajar, kami terlebih dahulu menyediakan pelbagai maklumat untuk disampaikan kepada murid-murid. Ini misi yang besar dalam kehidupan kami, mendidik anak bangsa, merupakan pengalaman yang sungguh bererti buat kami.


Kami diperkenalkan oleh pensyarah yang dikasihi Ustazah Salina Busrowi yang banyak memberi tunjuk ajar serta bimbingan dalam menempuh bidang perguruan yang bakal menjelma.


Dalam suasana yang panas terik kami bertiga ke SMK Taman Dato' Harun dengan menggunakan kereta kancil pergi ke sekolah tersebut selepas bergegas dari kelas Teknologi dalam Pendidikan Islam di Makmal Komputer API UM. Dalam perjalanan yang mengambil masa 15 minit itu berjaya ditempuhi, dalam perjalanan dapat diperhatikan sekolah tersebut, sebaik sampainya di persimpangan kami tersesat masuk ke kawasan perumahan di sebelah sekolah, kami terpaksa mencari jalan-jalan tikus untuk keluar dari celahan lorong. Sesudah itu, sampai juga di SMK Taman Dato’ Harun, Alhamdulillah....


Sampainya di sekolah kami berjumpa dengan Ustazah Salina yang sudah sampai lebih awal di sekolah. Untuk pengetahuan rakan-rakan hari kami pergi tersebut ialah hari jumaat Sayyidul Ayyam. Sebelum ke sekolah kami menunaikan solat jumaat di masjid yang berdekatan, setelah solat kami terserempak dengan bekas Naib Presiden Keadilan iaitu saudara Mohamad Ezam.


Sebelum mengajar ustazah memberi sedikit taklimat kepada kami berkenaan dengan murid-murid dan kelengkapan yang akan digunakan. Masa pengajaran dimulakan dengan kami menunggu ketibaan anak-anak manja di samping kami menyediakan BBM. Setibanya mereka kami memulakan pengajaran yang dimulakan oleh saudara Mohd Ieruwan, seterusnya Abang Marsal dan kemudian Yusri Maimon.


Dalam hati kami berbunyi " Beginilah aku akan mengajar budak-budak di sekolah nanti apabila aku sudah habis belajar." Kami mengajar tajuk Hidayah Sumber Kejayaan. Pelajar yang kami ajar ini merupakan pelajar-pelajar tingkatan dua, mereka semuanya ok walaupun respon yang diberi kurang memberangsangkan. Apa-apa pun kami berusaha dengan sedaya upaya berinteraksi dengan mereka agar mereka happy go lucky di dalam kelas. Akhirnya mereka memberi respon yang baik dengan pecah suasana kelas dengan gelak ketawa dari gurauan-gurauan yang ditunjukkan oleh kami, kami pun berasa gembira sama sebab murid-murid memberi respon yang positif.


Di samping kami mengajar di dalam kelas mengikut giliran, ada di antara kami yang mengambil gambar untuk kenang-kenangan. Di akhir kelas, kami memberi amanat kepada murid-murid tentang adab-adab sebagai seorang pelajar dan masa depan yang hendak ditempuhi oleh mereka nanti.


Itulah serba sedikit coretan daripada pengalaman kami berada tidak sampai dua jam di SMK Taman Dato’ Harun itu. Pengalaman yang berharga setiap saat yang berlaku dalam diri kita dapat kita ambil sebagai panduan dan pengajaran dalam menempuh liku-liku kehidupan sebagai seorang guru yang boleh menjadikan manusia itu manusia yang sebenarnya.


Hasil nukilan :
e-One ; Abg ; Abe Yus

1 comment:

ilina said...

teruskan usaha yang baik walau di mana berada.